Monday 19 January 2015

Izamal, the golden city of piramides

Today I visited Izamal. There is a tones of pyramids (at least 6) inside the city, just in the backyard of some houses. I climbed only the biggest one called Kinich Kakmo that said to be the the 5th highest among all of the Maya pyramids. It seemed to be quite abandoned: in ruined state, no sharp edges or proper stairs. Also the nature started to occupy back its property, trees are growing on the side and a proper little forest cowered the first 'floor' providing hideaway for orange and black birds and sunbathing iguanas.

Izamal is called the golden city as the majority of its houses are painted bright yellow giving cheerful atmosphere to the place.


I looked around in the convent, visited the folk art museum, strolled in the yellow streets, chatted with the friendly owner of a tiny organic shop, bought some fruits and vegetables on the market and returned Merida enough early to write this blog.:)

More photos

3 comments:

  1. Izamal, a piramisok aranyozott városa.

    Most Izamalban jártam, ahol van egy rakás piramis (legalább 6) a városon belül, csak úgy a házak udvarán. Csak a legnagyobbat másztam meg, Kinich Kakmo-t, amiről azt mondják, hogy az ötödik legmagasabb az maja piramisok közül. Eléggé elhanyagoltnak látszott: romos állapotú letört peremű, szabálytalan lépcsőfokok. A természet kezdte újra birtokba venni a helyet, ezért fák nőnek ki az oldalából és egy valóságos kis erdő lapul meg az első szinten, amiben narancssárga és fekete színű madarak és sütkérező leguánok tanyáznak.

    Azért hívják arany városnak, mert a házak többségét világossárgára festették, és ez vidám hangulattal árasztja el a helyet.

    Körbejártam a helyi zárdát, elmentem egy népművészeti múzeumba, sétálgattam a sárga utcákon, beszélgettem egy kis biobolt barátságos tulajdonosával, vettem pár zöldséget és gyümölcsöt a piacon és elég korán visszajöttem Meridába, hogy írjam ezt a blogot…:)

    ReplyDelete
  2. Jó, hogy írtál, már szomorkodtam, hogy nem lesz mit fordítani :)

    ReplyDelete